Motto-ul ediției din 2026 este „In the Pursuit of Excellence” (În căutarea excelenței), o temă care reflectă fidel spiritul și valorile care definesc moștenirea lui George Enescu.
Cristian Măcelaru, Director Artistic al Festivalului și Concursului Internațional George Enescu, sintetizează această viziune:
„George Enescu ne-a învățat că drumul spre excelență și căutarea adevărului în artă merg mână în mână cu munca susținută și talentul autentic. Atunci când participați la Concursul Enescu 2026, la București, pășiți pe o platformă unde vă puteți arăta realizările și vă puteți celebra propriul parcurs spre excelență.
Enescu și-a dedicat întreaga viață excelenței: ca compozitor, violonist, pedagog și mentor. Moștenirea sa a stabilit un standard pentru noi toți. În căutarea excelenței descoperim cât de profund poate arta noastră să influențeze lumea din jur. A oferi ce avem mai bun din noi este ceea ce face lumea un loc mai bun. Urmând pașii lui Enescu, putem forma nu doar artiști mai buni, ci și oameni mai buni. Prin muzică, limbaj universal care ne unește, ne putem împlini potențialul ca umanitate.”
Cristian Măcelaru, Director Artistic
O istorie născută din generozitate și curaj
Concursul Internațional George Enescu va celebra în 2026 cea de-a 20-a ediție, o dovadă a rezilienței sale remarcabile și a relevanței continue în peisajul muzical internațional.
Originile sale sunt profund legate de spiritul generos al lui George Enescu care, în 1915, în anii de început ai Primului Război Mondial, a fondat un concurs de compoziție. Enescu a acordat personal premiile din veniturile proprii și a susținut interpretarea lucrărilor câștigătoare în concerte, un gest excepțional de sprijin pentru tinerii artiști într-o perioadă marcată de suferință și incertitudine.
De-a lungul unei epoci istorice extrem de tulburi, Enescu și-a dedicat timpul, energia și resursele sprijinirii celor afectați de vicisitudinile războiului. A cântat în spitale pentru soldații răniți, alături de Regina Maria a României, care activa ca asistentă medicală, și a oferit mentorat, sprijin moral și ajutor financiar consistent tinerilor muzicieni.
Concursul Internațional George Enescu 2026: întoarcerea la valorile fundamentale
Ediția din 2026 reafirmă valorile care l-au ghidat pe George Enescu de-a lungul întregii sale vieți. Cele patru secțiuni ale competiției – vioară, pian, violoncel și compoziție – reflectă toate fațetele universului său creator.
Ca element de noutate, cea de-a 20-a ediție a Concursului introduce o Masterclass de Compoziție, alături de continuarea masterclass-urilor lansate în 2024: Dirijat, Interpretare instrumentală și Studii muzicale avansate, coordonate de Maestrul Cristian Măcelaru.
Concursul Internațional George Enescu 2026 continuă astfel misiunea de a forma generațiile viitoare de mari artiști și de a oferi o platformă de afirmare la cel mai înalt nivel internațional, sub semnul excelenței.
Festivalul Enescu 2025: continuitatea performanței
În 2025, Festivalul Internațional George Enescu a ajuns la cea de-a 27-a ediție, reunind peste 4.000 de muzicieni din 28 de țări, pe parcursul unei luni. Peste 100 de concerte au avut loc doar la București, iar alte evenimente desfășurate în întreaga țară au marcat 70 de ani de la dispariția lui Enescu și au celebrat marii compozitori care i-au influențat creația.
Concertul de deschidere l-a avut ca solist pe violonistul Nemanja Radulović, câștigător al Concursului Enescu în 2001, un exemplu elocvent al angajamentului competiției de a susține carierele artiștilor și după obținerea premiilor. Festivalul 2025 i-a avut invitați și pe Yo Kitamura, câștigătorul secțiunii de violoncel 2024, solist alături de Gustav Mahler Youth Orchestra dirijată de Manfred Honeck, precum și pe Roman Lopatynskyi, laureatul secțiunii de pian 2024, care a evoluat alături de Orchestra de Cameră Radio, sub conducerea lui David Grimal, la Ateneul Român.
Nu doar câștigătorii, ci și laureații Concursului sunt prezenți constant pe marile scene. În 2025, Tatiana Dorokhova, laureată a secțiunii de pian 2024, a concertat alături de Filarmonica Banatul Timișoara, sub bagheta lui Sascha Goetzel, iar Hyeonjeong Lee, laureată a secțiunii de vioară 2024, a urcat pe scenă alături de Renaud Capuçon și Orchestra de Cameră din Lausanne, într-un moment de referință al festivalului.

